söndag 14 februari 2016

Fortsättning del 12

Mina föräldrar flyttade dit tillsammans med mig och mina syskon, Börje 11 år, Karin 10 år, Sune 8 år, Britta 6 år och Bertil 3 år. Min yngre bror Yngve, var ännu inte född, han föddes 20/11 1922.
Nere i Prästgården bodde ”tant Svea” gift med trädgårdsmästaren i prästgården, Axel Larsson. Hon städade i skolan.
Vid ett julspel på Logen, satt ”tant Svea” och vaggade Yngve, han kunde ha varit 1 år vid den tiden. Jag var nog 3 år men minns ännu den händelsen.
Min bror Bertil och jag, tog över Forshem 1949. Bertil var gift med Anna-Lisa och de hade dottern Karolina, född 1945. De bodde först i Ekhyddan, när de flyttade upp till Forshem flyttade jag in i Ekhyddan, senare flyttade AnnaMaria och Marie in. Pappa Gunnar, mamma Anna och syster Britta flyttade då in i Ekängen.
1955 flyttade Bertil, Anna-Lisa och Karolina till Finspång, då flyttade AnnaMaria och jag upp till Forshem med våra döttrar Marie, Katrin Och Suzanna. Sonen Mosse var på väg.
Min bror Bertil var först ladugårdskarl på en gård utanför Finspång, under 1 år, sedan började han jobba på Finspångs kommun.

1959 var vi tvungna att återigen flytta ner till Ekhyddan, då bestämde kyrkan sig för att riva det gamla fina huset och bygga ett nytt. Vi flyttade in i det nybyggda huset vid julen 1969.
Jag hade hellre bott kvar i det gamla huset, enda felet de hittade på det var ett murket träparti under ett köksfönster.

AnnaMaria älskade att köra traktor och bil, hon var en hejare på båda delarna.
Innan hon var 18 år tog hon pappa Fredriks bil, utan lov. Hon körde till Gubbhagen där hon fick motorstopp. Länspolisen åkte förbi, men reagerade inte på situationen. Pappa Fredrik däremot meddelade sin dotter att ”nu blir det inget körkort för dig”. Alla de andra fick sina körkort betalda, men AM fick betala sitt själv.
En annan historia från när hon körde hö från stuten.
AnnaMaria kom med traktor och hölass från gärdet vid Stuten. Hon var i neränden av Hagaborgsbacken när hon möter en bil, en ”Stockholmare”, som vi alltid har benämnt honom. Han parkerar mittemot AnnaMaria och beordrar henne att backa ca 100 meter med traktor och hölass, bort till närmaste mötesplats.
A-M informerar honom om att det är betydligt lättare för honom att backa, med den lilla personbilen, ca 20 meter upp för Hagaborgsbacken.
Det visar sig att han inte kan backa, så AnnaMaria får backa hans bil upp till parkeringsfickan vartefter hon kan fortsätta sin färd mot Forshem och ”Stockholmaren” kan fortsätta sin färd mot Ekön. A-M var vid tillfället i 25-års ålder.

1960 hade vi nog en av de första, dåtida, ”invandrarna” hos oss. Han kom från Spanien och hette Louise Gill De Rebolenjo. Han jobbade under en sommar. Det kom ytterligare tre Spanjorer under denna period. En av dom var Maximo Garcia, som vi fortfarande har kontakt med. Han gifte sig med Asta, från Finland, och de bosatte sig i Norrköping. Maximo och Asta har, sedan länge, hus på Snäckevarp.


Jag och AM brukade Forshem fram till 1980, då vår son Mosse med hustru Kristina ”Kicki” Skogsström, tig över gården. Sonen Jon föddes samma år.
Dom arrenderade Forshem till 1982, då Kaj Engman(Mitt kusinbarn) och hustru Kerstin, i Strömmen, tog över arrendet. De har fortfarande(2015) arrendet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar