söndag 14 februari 2016

En resa genom Gryt och tiden, del 12

Resa genom Gryt och tiden, del 12

Vi svänger till vä bort mot Forshem, mitt i kurvan ligger Prästgårdsvägen 5, skriver bara det eftersom jag inte vet något namn.
Huset byggdes 1976 och har haft två ägare.

På vä sida, efter Prästgårdsvägen 5, så ligger Prästgårdsvägen 7, Sunnanvik.
Disponenten på Gusums bruk byggde huset åt Anton och Frida Björkman, eftersom han köpte Lilla vik av Björkmans, och han byggde då detta åt dom i gengäld.
Efter Anton och Frida tog sonen Sture Björkman med hustru Britta över huset och sedan var det sonen Tor-Björn Björkman, med familj, som flyttade in på nedervåningen. Tor-Björn, med familj,  flyttade sedan till Östersund.
Familjen Björkman sålde i sin tur huset till Ann Österström och Nicklas Östlund.

Sedan kommer vi till Ekängen, Prästgårdsvägen 9. Det byggdes av Börje Magnusson, min äldsta bror, 1947. Han var gift med Eina Pettersson från Missjö. Dom fick en dotter Birgitta ”Gittan”
Min mamma Anna, pappa Gunnar och min syster Britta bodde i Ekhyddan vid den tidpunkten. 1951 flyttade de in i Ekängen eftersom Börje och Eina flyttade till Norrköping. Pappa Gunnar hade avlidit under perioden i Ekhyddan.
När Britta dog 1993 så flyttade Lena Magnusson, min brorsdotter, med familj in i Ekängen.


Efter Ekängen ligger Ekhyddan. Där bor jag just nu. 
Ungefär 1903 flyttades huset från Alkärr till platsen där det står nu.  Huset flyttades av pastoratet.  
1908 flyttade ladugårdskarlen Andersson därifrån och min mormor Emma Magnusson och min morfar Karl-Paulinus Magnusson flyttade in.
1927 dog min morfar och 1938 dog min mormor och båda bodde kvar i huset till sin död.
Efter mormor Emma flyttade en konstnär in i Ekhyddan.  Han kom från Vångsten, tror jag. Han målade tavlor. Omkring 1944 bodde min bror Bertil med hustru Anna-Lisa här, innan de flyttade upp i Forshem. När Bertil och Anna-Lisa flyttade upp till Forshem så flyttade min mor, far och min syster Britta in. När Britta och mor Anna flyttade till Ekängen så var det jag och min hustru AnnaMaria, som nygifta, flyttade in i huset. Min pappa Gunnar avled 1950.

Historien om när jag bar AnnaMaria över tröskeln! 
AnnaMaria ville inte gå in i huset, när vi var nygifta, hon skulle bli buren över tröskeln. När jag skulle lägga ner henne på sängen så brakade hela sängen. Några ”pojkluringar” bland annat Hasse och Erik, AnnaMarias bröder, hade tagit ”dän” de båda innerbenen på sängen.

Vi bodde i Ekhyddan till 1955, då Bertil och Anna-Lisa flyttade till Finspång. Vi flyttade då upp till Forshem.
Efter oss ????
Ladugårdskarl Andersson, med hustru, från Tryserum, bodde där från 1958-59.
Fritz Andersson var också ladugårdskarl hos oss och bodde där från början av 60-talet.
Min son Mosse bodde i Ekhyddan under 70-talet, jag och AnnaMaria flyttade in i Ekhyddan 1980.
Då flyttade Mosse med hustru Kristina in i Forshem.

Efter Ekhyddan på vä sida ligger Ekebo.  Byggdes av Gustav Lindberg från Söröna, han hann bo där mindre än ett år innan han avled. Sedan flyttade Gustav Nilsson in med hustru Berta.  Gustav och Berta kom från Norrtorp, där han var bonde och fiskare och Berta var hushållerska och gifte sig sedan med Gustav.
”Min dotter Suzanna hade en katt som hon döpt till Gustav, när hon gick och ropade på Gustav så hörsammade Gustav Nilsson detta och svarade”
Barbro och Mats Hammenstig köpte i sin tur huset av Berta. De bor där fortfarande.

Efter Ekebo finns en väg in till vänster, det var tidigare en väg in till gärdet.  In på denna väg finns två hus, ett året runt hus där Kaj och Britt-Inger Frank bor. Det byggdes av Kaj Frank på 70-talet. Innanför Kaj och B-I:s hus ligger ett sommarhus byggt av Holger Bjärnlid och hans första fru. Dom har tre döttrar, Malin, Anna och Lotta. Familjen Bjärnlid har fortfarande huset som sommarboende.

Tillbaka till Prästgårdsvägen och upp mot mitt gamla hem, Forshem.
1879 byggdes ladugården och jag antar att de ungefär samtidigt byggde det gamla bostadshuset på Forshem. Innan hus och ladugård byggdes så arranderades marken av Snäckevarp.  Johan Gustavsson arrenderade Forshem ungefär från 1890, han gifte sig med min faster Anna Magnusson år 1900. Min kusin Lisa, deras äldsta dotter, var född 1903 och hon föddes i Forshem. 
1908 köpte Johan och Anna Uppgården i Hosum och då tog Franzén över Forshem. Han tog över Norrtorp 1921 då min far Gunnar Magnusson tog över gården. Min far Gunnar och min mor Anna kom från gården Dala, bortom Lövvik.  Jag var vid den tiden 1 år. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar