söndag 14 februari 2016

En resa genom Gryt och tiden del 14

Nu åker vi tillbaka till korsningen Anderssonsvägen och Ekövägen, vi kör mot Sandgärdet.  Sväng första vägen till vänster. På hö sida bor familjen Månsson. Marianne Månsson, född Johansson från Fångö med make Månsson (Ha, ha).

I Första huset till vänster bor Mårten Magnusson, barnbarn till min kusin Bror Magnusson i Högved.  Mårten bor tillsammans med hustrun Susanne, från Sörping/Vikbolandet, någonstans.

Efter Mårten och Susannes hus finns ett hus som byggdes av Andersson från Gräsmarö, gift med Maj-Britt Österling från Kråkmarö.  Dom hade tre barn,
Nu bor Uffe Lejdebrink med hustru Bodil. Uffe och hans föräldrar bodde först i Ernebergs hus, mittemot Furuberga, ner mot Rågeterdalen, sedan flyttade de upp till Kantorsbostaden, mitt i GRYT.

Nästa hus på vä sida byggdes av Jan-Olof Svensson, från Bokö, med hustru som kom från Gusum (tror jag). Vem som bor där nu, vet jag inte, kan vara en Engström.

Mittemot de här villorna så ligger Ekhaga, Gryts första hyreshus. 1970 byggdes det i samband med att Gryt gick ihop med Valdemarsvik. Många människor har bott där genom åren, bland annat min svägerska Inger Magnusson, som var gift med min yngsta bror Yngve. Även Inger och Yngves äldsta dotter Lena har bott där med sin familj innan hon flyttade till Ekängen.

Bakom den här bebyggelsen ligger vårt nya Ålderdomshem, Konvaljvägen 2.

Tillbaka ute på Sandgärdsvägen, tar vi till vänster. På vä sida ligger ett rött hus som byggdes av Kjell Olsson och hans fru. Kjell Olsson var taxichaufför. Min dotter Katrin Fogelby har också bott där tillsammans med Leif Fogelby och barnen Mats, Uffe och Sanna,
Nu bor Larsen där, Lars-Erik Andersson från Gräsmarö, med sambo.

Mittemot bor Inger Rehn. Huset byggdes av Inger och hennes man Gösta.

Efter Larsens hus, på vä sida, bor Jana, eller "Janne Bagarn" som han också kallas ibland, han bor där tillsammans med Solveig född Lönn. De har barnen Jens, Helene och Jörgen. Dom har bott där sedan huset byggdes.

Huset efter Jana och Solveigs hus byggdes av Inger Johansson, från Gräsmarö, och hennes, man.  Jag tror att Peter Magnusson, dotterson till min lillebror Yngve, har bott där. Lite tveksam om detta men min betydligt yngre dotter Suzanna tror att det är så.
Nu så bor Helene och Maria Engman, födda i Strömmen och barnbarn till min kusin Tia Engman, där.

Deras syster Katrin bor i ”Vika”.

Nu fortsätter vi vägen ut förbi Sandgärdet. Efter Sandgärdet tar vi av mot höger, där står skyltat med Strömmen och Björkudden.

Först kommer vi till Björkudden, som är Hembygdsgård, sedan 1964, tror jag. Ett av husen, det där serveringen är, rakt upp för backen på kullen, kommer från Högved.
Övriga hus har Hembygdsföreningen byggt, under årens lopp.


Jag har varit medlem i Hembygdsföreningen sedan starten. AnnaMaria var också medlem och var mycket aktiv med att dokumentera gammalt hantverk, hur man kärnade smör, hur man ”byka” och hur man "tröska med slaga". Byka gjorde bland annat Rosa (AnnaMarias syster) och Mia i Högved (gift med min kusin Bror, Mia kom från Kråknäset i närheten av Dala).
Om vi fortsätter på den här vägen fram, så kommer vi till Strömmen.
Från början var det en prästgårdsarrendator, som bodde på strömmen, han hette August Eriksson. Han var byggmästare, han byggde bl.a Grytsvägen till Valdemarsvik, med start 1921 och färdig väg 1924. Hans hustru kom till gården och hade då en son med sig. Tillsammans fick de två söner.
Efter honom kom Paul Engman dit, han kom från en liten gård i Högved tillsammans med hustrun Tia, en kusin till mig. Både Paul Engman och hans hustru Tia (född Magnusson) var födda i Högved. Tia var född på Östergården (de var 11 syskon). Paul växte upp på granngården, de kom dit från Rönö, längst ut på Vikbolandet i närheten av Arkösund.
Paul och Tia har två barn, Lilian och Kaj. Kaj tog över gården efter sina föräldrar, tillsammans med hustrun Kerstin. Dom har tre barn Helene, Katrin och Maria. Nu är det Helen som brukar gården, tillsammans med systern Maria, tror jag.
Katrin jobbar på kontor i Norrköping.

Bakom huvudbyggnaden Strömmen finns ett hus som Johan Ställberg (lärare i Norrköping) bott i, som sommarhus) nu bor barn och barnbarn där.
Vad jag har för mig var det en pastor, Samuel Andrén, som byggde huset.  Tror det var i början på 1900-talet.

Vi fortsätter vägen bakom ladugården, den går ner till tallen (en stor tall), här la Katrineholmarna till när de rodde till fastlandet och skulle in till Gryt. Straxt bredvid låg Nahlboms hus, jag tror att det var Harry Nahlboms far som byggde stället, Erhard Nahlbom. Erhard var gift med Julia. Hennes pappa var mjölnare i Fredriksnäs.  Erhard Nahlbom kom ifrån Närke, han tog tjänst som Skogvaktare i Fredriksnäs. Han kom med tåget. Julias far fick i uppdrag att gå till Valdemarsviks station och hämta den nya skogsvaktaren. Han gick över skogen, ner till Valdemarsvik, för att möta upp den nye Skogsvaktaren, och sedan gick de tillsammans tillbaka till Fredriksnäs.

”Jag red över sola när skogen gick ner där satt två mörknande bromse(store gitinge), jag låg och jag satt och jag drömde den natt att den visan var bakvänd satt”

Nahlbom sålde detta hus till en glasmästare från Norrköping, sommarboende.
Nahlbom byggde sig ett nytt hus, bredvid, lite närmare tallen.


Straxt innanför tallen ligger Rävgryteberget, framför Rävgryteberget, utmed sjön med utsikt över Katrineholm, ligger Lyckebo som byggdes av Lundström. Han bodde där tillsamman med hustrun och dottern Monica, sonen Alf, jag tror att det fanns två äldre söner till.


2 kommentarer:

  1. Åke (Lill-Åke) och Anders hette nog de andra syskonen Lundström

    SvaraRadera
  2. Åke ( Lill-Åke) och Anders hette väl de andra barnen Lundström tror jag!

    SvaraRadera