söndag 14 februari 2016

En resa genom Gryt och tiden, del 9

Resa genom Gryt och tiden, Del 9

Nu fortsätter vi utför backen ner mot Evelund.  Till vänster, precis ute vid vägen, ligger ett rött hus.  Där hade Hilma Magnusson manufakturaffär.  Jag minns att den fanns 1940, eftersom jag då sålde en ”Frisksports jul ”till Hilma. Manufakturaffären flyttades sedermera till Snippen där John Andersson tog över rörelsen.
Bakom manufakturaffären i Evelund låg där två boningshus, i ett bodde Söderqvist från Kråkmarö tillsammans med döttrarna Ingrid och Alice. Det andra huset var mer som en bod, men i ena endan var det inrett en lägenhet, där bodde ett äldre par som hette Karlström, om jag inte missminner mig.

Lite längre ner, bakom de röda husen, finns ett vit rappat hus, där Konsum föreståndaren bodde. Det byggdes före min tid.  Mattsson var den föreståndaren som jag kommer ihåg.

Huvudbyggnaden i Evelund ägdes av Patron Söderström, han drev Gästgiveri och konsumaffär i fastigheten.   Patron hade tre barn, Helge, Ole(författare) och Svea(gift Bornstad). Patron ägde gården Snäckevarp men han bodde i Evelund. Konsum var inhyst i bottenvåningen. Gästgiveriet har jag inget minne av, eftersom det var före min tid.  1937 byggde Konsum den nya affären uppe i Grytsbyn och flyttade alltså då från Evelund.

Under 80-talet byggdes ytterligare 3 hus runt den stora byggnaden. Ovanför, österut, byggde Gunvor och Åke Bergman ett hus. De var svärföräldrar till Birgitta Bergman(Jacobsson). Birgitta är dotter till Min hustru AnnaMarias bror Hasse.  Huset köptes sedan av Ulla Larsson med familj.
De två andra husen byggdes söder om Evelundsvägen, de byggdes av Per och Gunilla Bilfeldt samt av Björn och Lotta Käck.

Vi går nu tillbaka till Grytsvägen och fortsätter vår väg ner mot nya skolan. Vi startar precis nedanför gamla Konsum/Posten. På vä sida, ”Stallplan”. Kyrk stallarna låg i framkanten, mot vägen.  Det var en stor röd lada där kyrkobesökarna kunde ställa sina hästar.  Bussgaraget var ihop- byggt med kyrkstallarna Vi vet inte när den revs. Fyruddevägen byggdes runt 1945, innan dess fick man åka över Evelund och Snäckvarp och Fyrtorp, för att komma till Fyrudden.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar