söndag 10 november 2013

Ramsor om årets månader


När jag var liten gick jag i skolan i 5 år. Jag tyckte det var roligt och hade lätt för att lära mig. Jag fick A i både läsning och historia. Gymnastik fick jag inte lika bra betyg i, bra AB, men det berodde mest på att vi inte hade någon gymnastik överhuvudtaget. Vi var aldrig utomhus men jag kommer ihåg att vi någon gång fick stå upp bredvid bänkarna. Då visade läraren att vi skulle lyfta upp ett ben och göra olika rörelser med foten.

Vi fick lära oss olika ramsor för att lättare komma ihåg. Två av de som jag fortfarande kommer ihåg var om månaderna.

Januari börjar året
februari kommer näst
mars, april har knopp i håret
maj och juni blommar mest
juli, augusti och september
härlig sommar är det då
men oktober, november och december äro grå

 
Den andra versen var för att vi skulle lära oss hur många dagar månaderna har

 
30 dagar har november, april juni och september
Februari 28 allen
Alla de övriga 31

 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar