När jag var sju år och fick börja skolan var skolan i Gryt
uppdelad i två olika byggnader. 1:an och 2:an gick tillsammans i ett klassrum i
ena delen av huset. 3:an och 4:an gick i rummet i den andra delen av huset. Det
var det hus som ibland går under namnet ”Gamla kommunalhuset” och ligger
mittemot det som nu är församlingshem. Vi var mellan 20 och 30 barn i varje
klassrum.
Min lärarinna hette Jenny Gustavsson. Varje gång mamma
bakade hålkakor, fick jag ta med en till lärarinnan. Varje gång jag kom med en
kaka hände samma sak. Jenny sa: ”Då kan vi ta och byta kaka” och så fick jag en
pepparkaka i utbyte. Jenny var en ganska snäll lärarinna.
Vi gick i skolan sex dagar i veckan, från kvart över åtta
till två-tiden. Varje morgon började med en andakt och med att vi sjöng en
psalm. De två första åren kommer jag bara ihåg att vi hade modersmål med
välskrivning, kristendom och räkning. När vi kom till högre klasser fick vi
också läsa andra ämnen.
Under sommaren 1929 blev den nya skolan klar. Den kallades
så småningom ”Gamla skolan” efter att den moderna skolan byggdes på 50-talet.
Huset var stort och alla klasser fick plats. På övervåningen gick 1-2:an. Där
fanns också gymnastiksalen. På hösten började jag i 3-4:an på nedervåningen.
Min nya lärarinna hette Ester Svensson. Hon gifte sig senare med Verner Nord
som var lanthandlare i Börrum. Jag har inte så många minnen av Ester men kommer
ihåg att hon kunde bli riktigt arg om någon inte uppförde sig på rätt sätt.
När jag började 5:an fick jag gå hos kantorn, A Filip
Johansson. Det var roligt att få en magister och jag tyckte han var en bra
lärare. Han kunde berätta roliga och fascinerande historier och anekdoter. Det
var mysigt att få sitta och lyssna på honom. För det mesta var han snäll men
kunde bli riktigt arg när någon gjorde något hyss.
Kantorn var också skolstyrelsens ordförande. En kommunal
förtroendeman på den tiden fick ofta besök av någon som vill diskutera olika
angelägenheter. Då gick kantorn bara ut i kapprummet och vi fick sitta kvar och
arbeta. Vid något tillfälle upptäckte han att en av pojkarna gjorde något hyss.
Då kom han inrusande i klassrummet, slet tag i pojken, lyfte upp honom och
ruskade om ordentligt. Efter det gick det en bra tid innan vi vågade göra något
när kantorn var ute i kapprummet.
Några pojkar kunde ibland få en hurring av kantorn men jag
var aldrig utsatt för det. Om vi inte kunde våra läxor blev det kvarsittning.
Det behövde jag inte heller göra så jag var nog en ganska beskedlig elev.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar